Pakowanie bagażu w bikepackingu!
PAKOWANIE BAGAŻU W BIKEPACKINGU
Bikepacking powstał w celu stworzenia możliwości swobodnego odbywania samowystarczalnych podróży w każdym terenie. Sprzęt do nich został zaprojektowany tak, aby można go było dostosować do każdych potrzeb - od wyścigów wytrzymałościowych przez kontynenty i pasma górskie, po weekendowe wypady za miasto.
Szeroka gama dostępnych toreb rowerowych sprawia, że postanowiliśmy początkującym uczestnikom wypraw bikepackingowych przybliżyć ich cechy i zastosowanie.
TORBY BIKEPACKINGOWE A SAKWY TURYSTYCZNE
Jedną z kluczowych różnic między tradycyjnym wyposażeniem roweru na wycieczkę turystyczną a bikepackingiem jest sposób mocowania bagażu na rowerze.
Sakwy i bagażniki to klasyczne rozwiązanie, zapewniające stabilność i sporą ilość miejsca na rzeczy potrzebne podczas wycieczek. Jednak połączenie konstrukcji bagażnika z bocznymi torbami cechuje duży ciężar i ograniczenia w swobodnej jeździe.
W świecie lekkiego pakowania i dalekich podróży – etosu bikepackingu – zagadnienie mocowania bagażu wysuwa się na pierwszy plan. Torby bikepackingowe dzięki swoim najważniejszym cechom:
- niewielkim rozmiarom,
- odpowiednim kształtom,
- łatwemu mocowaniu bez potrzeby wyposażania roweru w specjalne uchwyty oraz
- możliwości odpowiedniego rozłożenia ciężarów w różnych punktach jednośladu, umożliwiają rowerzystom zapuszczanie się daleko od utwardzonych dróg i radzenie sobie w trudnym terenie.
Torby bikepackingowe przeznaczone są do stosowania na każdym typie roweru, bez potrzeby mocowania bagażnika. Oferują elastyczność umożliwiającą zastosowanie dowolnej konfiguracji przez dodawanie i usuwanie toreb potrzebnych w konkretnej podróży. Sakwy do bikepackingu są też na ogół miękkie i ukształtowane tak, aby pasowały do określonego obszaru konstrukcji roweru.
Chociaż nie posiadają takiej pojemności jak tradycyjne sakwy turystyczne, przemyślany dobór toreb i odpowiednie ich pakowanie mogą przezwyciężyć te ograniczenia i zapewnić wszechstronną, lekką konfigurację, która pomieści wszystko, czego uczestnik wyprawy bikepackingowej potrzebuje.
W dalszej części tego artykułu omówimy podstawowe torby bikepackingowe, ich zalety i zastosowanie.
TORBA DO BIKEPACKINGU NA KIEROWNICĘ ZWANA ROLKĄ
Torba bikepackingowa na kierownicę mocowana jest pomiędzy dźwigniami hamulca i przerzutki. Posiada kształt walca (stąd popularna nazwa "rolka"), który pozwala przechowywać np. zwinięty zestaw do spania. To miejsce nieprzypadkowe - przedmioty trzymane w rolce są dość trudno dostępne - aby się do nich dostać, trzeba odpiąć wszystkie mocowania i zdjąć sakwę, by móc ją otworzyć. Zestawu do spania potrzebujemy jedynie raz na dobę, więc te utrudnienia nie stanowią specjalnego problemu.
Inaczej niż z rolkami jest z małymi torbami na kierownicę przeznaczonymi do przewożenia podręcznych drobiazgów i prowiantu - wyposażone są w zamek błyskawiczny, można więc je otwierać oraz zamykać bez przerywania jazdy.
Warto pamiętać, że pojemność rolki zależy od rodzaju kierownicy: płaska umożliwi przyczepienie większej torby do bikepackingu, natomiast opuszczana oferuje miejsce jedynie na mniejszą sakwę. Na szczęście przeważnie torby na kierownicę mają regulowaną objętość, często z zamknięciem zwijanym, więc zapewniają pewną swobodę w dopasowaniu do wymiarów kierownicy.
Wybierając sakwę do bikepackingu na kierownicę zdecyduj się na torbę wodoodporną. Rozejrzyj się również za modelami ze specjalnymi paskami lub siatkami mocowanymi na zewnątrz, które są przydatne np. do przyczepienia zdjętego przed chwilą płaszcza przeciwdeszczowego.
TORBA DO BIKEPACKINGU POD RAMĘ ROWERU
Torba do bikepackingu pod ramę jest zaprojektowana w ten sposób, by pasowała do trójkąta utworzonego przez górną, dolną i podsiodłową rurę roweru. Posiadając dobrze wyważoną, aerodynamiczną bryłę, jest ulubionym sprzętem m.in. uczestników wyścigów na bardzo długich dystansach. Przechowywanie w torbie pod ramę cięższych przedmiotów, jak narzędzia lub żywność, to dobry pomysł, ponieważ taka lokalizacja pomaga utrzymać nisko położony środek ciężkości roweru. Nie trzeba dodawać, że torby do bikepackingu pod ramę to idealna propozycja dla osób wysokich, jeżdżących na rowerach z dużym trójkątem ramy.
Mimo to niektóre marki oferują torby pod ramę o niestandardowych rozmiarach, dopasowane do wszystkich wielkości jednośladów. Dobór odpowiedniego rozmiaru i kształtu torby będzie również ważny w rowerach górskich z pełnym zawieszeniem, aby nie zakłócała ich pracy.
SAKWA DO BIKEPACKINGU PODSIODŁOWA
Sakwa do bikepackingu podsiodłowa znajduje się za rowerzystą, przymocowana do sztycy i szyn siodełka. To najbardziej charakterystyczna sakwa, która odróżnia rower przystosowany do bikepackingu od tradycyjnego roweru turystycznego.
Sakwy pod siodło są dostępne w różnych rozmiarach, najczęściej posiadając pojemność od 8 do 18 litrów.
Jedną z kluczowych zalet tego typu torby jest stosunkowo szybki dostęp do potrzebnych rzeczy podczas jazdy. Oczywiście, trzeba się zatrzymać, ale łatwo otworzyć torbę i wyciągnąć to, co jest w danym momencie potrzebne.
Prawie każda torba bikepackingowa pod siodło posiada zamknięcie zwijane, dzięki czemu można ją zmniejszać lub powiększać, co stanowi jej kolejną zaletę.
TRZY WSKAZÓWKI NA PIERWSZĄ WYPRAWĘ BIKEPACKIGOWĄ
- Jeśli używasz sakwy pod siodło, zapakuj ją tak, aby ciężkie przedmioty znalazły się w pobliżu dna torby, w kierunku wspornika siodełka. Pomoże to utrzymać sakwę w bezpiecznym miejscu i zapobiegnie jej drganiu.
- Ustal i zapamiętaj miejsca, w których zapakowałeś poszczególne elementy ekwipunku. Zapobiegnie to frustracji, gdy próbujesz znaleźć konkretny przedmiot i musisz przeszukać wszystkie swoje torby.
- Spakuj się lekko, zwłaszcza jeśli wybierasz się w górzysty teren. Nie oszczędzaj na niezbędnych rzeczach, ale jednocześnie pamiętaj, że Ty i Twój rower będziecie musieli dźwigać wszystko, co ze sobą zabrałeś.